Sketchup, Google Earth
Administrator
To zbiór skryptów Ruby, jakich ja używałem najczęściej i tych, które choć nie są zbyt często używane, są niezłą ciekawostką i których warto spróbować.
Oczywiście są to tylko te które dla mnie były przydatne lub ciekawe.. więc każdy zainteresowany powinien sam wypróbować inne, bo może się okazać, że jest skrypt, który wyręczy go z zadania i wykona w parę sekund coś co normalnie zajęłoby.. znacznie więcej.
Zatem.. Ladies and Gentleman.. oto przezentuję wam jedyny i niepowtarzalny, wspaniały pod każdym względem, niekwestionowanie najlepszy od ponad trzech tysiącleci zbiór używanych przeze mnie skryptów Ruby!
Sketchy Physics - dodaje symulację fizyki do sketchupa. Służy głównie do układania domino, ale może też służyć ciekawszym celom.
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … ul7-07.zip
DrawHelix - oba skrypty służa do tego samego.. do rysowania spirali
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … helix13.rb
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDepot/Ruby/helix12
Wszystkie te skrypty służą do rysowania krzywych beziera. Robią to w różny sposób więc należy sprawdzić która forma nadaje się najbardziej. Osobiście najczęściej używałem bezier_flight
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … ch-1-1.zip
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … /bezier.rb
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … spline.zip
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … _flight.rb
Skrypty do tworzenia geodezyjnych sfer. Co to oznacza? Trudno to opisać.... może ułatwi napisanie, że oparte są na tetrahedronach i oktahedronach.
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … eodesic.rb
Ten służy do wypełniania ścianami wszystkich miejsc, gdzie ściany mogą powstać a gdzie ich do tej pory nie ma. Czyli wypełnia kontury płaskich obiektów.
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … ke_faces11
Do explodowania wszystkich grup w modelu. Przydatne jeśli chcesz z jakiegoś modelu wyciągnąć jakąś jego część i aby to zrobić musisz przekopać się przez wielokrotne grupowanie.
http://www.smustard.com/script/Bomb
Oba służą do czyszczenia modelu ze zbędnych linii, które poza byciem do niczego się nie przydają (nie są elementem konstrukcyjnym żadnej ściany)
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … p_model.rb
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … y_edges.rb
Podobne jak powyższe.. jednak ten usuwa linie które z jakiegoś powodu są duplikatem linii już istniejących.. czyli tych które nie torzą elementu konstrukcyjnego ściany a nie dają się 'zmiekczyć'
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … aredges.rb
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … opEdges.rb
FaR, czyli 'Follow me' i 'Rotate' połączone. Raczej nieczęsto używane.. zwłaszcza jeśli używasz SU tylko do tworzenia budynków do GE. ale gdy potrzeba.. dobrze mieć pod ręką.
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … EM/Far.rar
Ojj ważne narzędzie.. Służy do tworzenia lustrzanej kopii zaznaczenia. Czyli.. robisz pół modelu, zaznaczasz, odbijasz w osi i masz gotowy model. Można to zrobić ręcznie.. ale tak jest wiele wygodniej.
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … rror_31.rb
Oba poniższe są do łącznia linii w jeden obiekt. Jeden automatycznie naprawia w modelu linie które są podzielone, mimo, że razem tworzą prosty odcinek, drugi jest do łączenia linii stykających się końcami pod dowolnym kątem.
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … n_lines.rb
http://www.smustard.com/script/Weld
Ciekawy skrypt. Daje możliwość wyginania i rozciągania modelu. Zaznaczasz co chcesz zniekształcić, podajesz iloma punktami kontrolnymi chcesz się posłużyć i.. zniekształcasz
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … tchyFFD.rb
Dla geodetów. Jeśli masz teren składający się z trójkątów o bardzo dziwnych kształtach.. które sprawiają, że model wygląda sztucznie a którego modyfikacja jest niewygodna. Ten skrypt przerobi twój teren na bardzo podobny, jednak złożony z równiutkiej siatki trójkątów.
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … shaper.zip
Jeśli tworzysz skomplikowany model, czasem zdarza się, że jakiś ukryty obiekt znajduje się wewnątrz jakiejś grupy. Jeśli tak jest nie da nic wciśniecie "unhide all' w SU. Do tego właśnie służy ten skrypt.
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … unhide_all
Użyteczna bestia czasem jest i potężna w działaniu choć bardzo prosta w obsłudze. Jednym cięciem potrafi rozpłatać dowolny model, niezależnie od jego skomplikowania. Pozostawia jedynie pogrupowane elementy.
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … M/Zorro.rb
Skrypt do ustawiania właściwości mgły. Teraz możesz zrobić z nią wszystko czego będziesz potrzebował, aby efektownie przykryć niepotrzebne w danej scenie elementy, jak choćby niedokończona część modelu lub jego krawędź.
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … /EM/fog.rb
W SU cienie albo są, albo ich nie ma. Są dla każdego materiału, nie ma ich dla każdego materiału których przezroczystość przekroczy 30% (opacity 70%). Ten skrypt reguluje to i teraz cienie również maja swoja gamę wartości.
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … reshold.rb
Jeśli robisz skomplikowane modele, przydatne okazuje się działanie na warstwach. Ten skrypt ułatwia radzenie sobie z nimi.
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … ger_v5.zip
Ten służy do usuwania tekstur ze ścian modelu.
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … _materials
To nowość którą będę testował. Podobno ma ułatwiać tworzenie budynków do 3dwarehouse
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … urizer.exe
I na koniec ciekawostka. Ten skrypt miałem prawie zawsze.. z ciekawości.. bo choć wydaje się być przydatny, nigdy nie potrafiłem zmusić go do prawidłowego działania. Może ktoś mi pomoże rozpracować go.
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep … implify.rb
Skrypt powinien upraszczać model przez usunięcie nadmiernej geometrii... jednak albo skrypt nic nie zmienia.. albo usuwa cały model.
Fakt.. model bez żadnej linii jest uproszczony do maksimum, ale nie tego się spodziewałem po tym skrypcie.
Offline