Sketchup, Google Earth
Administrator
Na początek, jako zachęta..
Parę osób się zastanawiało, teraz pokażę jak w prosty sposób zrobić efekt obieranej pomarańczy, jak w moim modelu
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ … 7cf5554345
Na początek potrzebujemy spiralę.
Można ją uzyskać na kilka sposobów.
Jeśli jesteś początkujący, moim zdaniem najlepiej jakbyś nauczył się kombinować zamiast zbytnio ułatwiać sobie życie.
Jesli jednak jesteś leniwy możesz skorzystać ze skyptu ruby o nazwie 'helix' albo 'drawhelix'. Obydwa można znaleźć na RubyLibraryDepot.
Osobiście używam 'drawhelix' i w tym tutorialu tym się posłużę.
Tutorial będzie łatwy i napisany w sposób którego nie powinno dać się nie zrozumieć. Parę rzeczy da się zrobić łatwiej, ale robię krok po kroku bez ułatwień, aby wszyscy mogli zrobić to bezbłędnie.
Zaczynamy.
1. Po włączeniu SketchUpa usuń Brycea (albo Sanga zaleznie od wersji SU). Zaczynamy na pustym oknie.
2. Otwórz okno skryptu drawhelix. Znajduje się w menu Draw pod nazwą 'DrawHelix11' lub 'DrawHelix13' w zależności od wersji.
3. W oknie wpisz odpowiednio:
End Radius: 20 To jest średnica końcowa spirali
Start Radius: 20 To średnica początkowa spitrali.
Pitch: 25 To jest odległość między zwojami spirali.
No of Rotations: 4 Ilość zwojów spirali.
Sections per Rotation: 24 Ilość linii z których ma się składać jeden pełny zwój spirali.
4. Explode (nie wiem jak to się nazywa w polskiej wersji SU. Skrypt stworzy sprężynę jako grupę. Należy ją rozgrupować)
5. Narysuj sobie linie pomocnicze od górnego końca sprężyny.
Pierwsza 5cm w bok (na zewnątrz spirali), a druga 10 cm w górę.
6. Od tego miejsca narysuj prostokąt w płaszczyźnie tworzonej przez te linie pomocnicze. Prostokąt ma mieć wymiary 10cm długości i 2 cm wysokości.
7. Usuń linie pomocnicze z pkt 5.
8. Przesuń dolna linię prostokąta o 2 cm 'na zewnątrz'. Powstanie prostopadłościan.
9. Zaznacz cały prostopadłościan i przekręć go w osi o 45º.
10. Zaznacz całą sprężynę a następnie wybierz z menu narzędzi (Tools) funkcję 'Follow me'....
11. ...i kliknij na skrzywionym i przekręconym prostopadłościanie.
12. Powinno wyjść coś takiego.
13. Usuń spiralę na której bazowaliśmy.
14. Usuń nadmiar pomarańczowej skórki u dołu.
15. Za pomocą jakiegoś skryptu lub własnoręcznie stwórz kulę. Dobrze jeśli nie będzie 'geodezyjna' (Geodesic).
16. Wsuń ją do środka skórki a dołu kuli zrób 'wypust' w dół.
17. Ładnie kule wyskaluj i wpasuj do obierki aby ładnie pasowała. a następnie.. już ręcznie za pomocą znanych Ci na pewno narzędzi typu 'Łuk' (Arc) i prostszych, dorysuj część łączącą skórkę z pomarańczą.
18. Teraz czas zmiękczyć krawędzie modelu (soften) do 50º. W ten sposób zmiękczymy dwie z czterech linii tworzących skórkę pomarańczową, co będzie ładnie wyglądało i posłuży nam później.
19. Dobrze tez będzie zrobić 'Intersect' i usunąć zbędną geometrię wewnątrz modelu.
20. Gdy wszystko powyższe jest gotowe, otwieramy paletę barw i malujemy całość na dwa kolory. Intensywny pomarańczowy i bardzo jasny pomarańczowy aby uzyskać przybliżony wygląd do prawdziwej, dojrzałej pomarańczy.
21. Cieszyć oko własnoręcznie wykonanym modelem
Na koniec dodam tylko, że korzystając z podanej powyżej metody tworzenia skórki pomarańczowej, stosując rożne średnice spirali początkowej, wielkości, kształtu i położenia obiektu który trasujemy na tej spirali można uzyskać czasem bardzo ciekawe efekty.
Warto trochę poeksperymentować.
Offline